יום שלישי, ספטמבר 20, 2011

איך שהעולם מסתובב לו - סקירה עולמית יומית


עליות הבוקר בבורסות אירופה, על רקע ציפיות שהפד האמריקאי המתכנס היום יודיע על הרחבה מוניטרית נוספת. באירופה אין חדשות טובות כ"כ, לאיטליה הורידו כצפוי את הדרוג ויוון ממשיכה למכור סיפורים על הזדמנות לשיפור.
הנפט עולה הבוקר ב-1% ותשואות האג"ח האמריקאי ל-10 שנים עולות מעט ל-1.98%. אנו לא מבינים למה המשקיעים אופטימיים לגבי תוכנית הפד, אבל אנחנו שותקים, אומרים תודה ולוקחים.


הפד – דרושים שחקני מונופול או כדורגל
אם אתם זוכרים, בנאום בג'קסון הול בסוף אוגוסט הסביר ברננקי שישיבת הפד הבאה תתארך יומיים (20-21/9), וואו יומיים זה מלא זמן לישיבה, בין השאר כדי לאותת לשוק שיש על מה לדון למרות שידוע שהריבית שם תישאר אפסית לפחות עד אמצע 2013.
אז חברים, היום הזה הגיע. האמת היא שאין באמת צורך ביומיים, או שמחליטים ליישם את "מבצע טוויסט" או שלא. אז מה יקרה היום בדיון? חברי הפד יכנסו לחדר הישיבות, יסגרו את הדלת, ידונו איזה רבע שעה, יסכימו לכאן או לכאן וזהו. ואז? אז הרי אסור להם לצאת (כי אז יתגלה שהם החליטו כבר) אולי הם ישלחו את אחד החברים ה"צעירים" להצמיד אוזן לדלת כדי לשמוע אם יש מישהו בחוץ, אם יהיה שקט הם יחתכו הביתה, אם יהיו אנשים הם יאלצו להישאר בחדר ולהעביר יומיים ב"כאילו" דיון. יש אפשרות שישחקו משחקי קופסה, אולי יאלתרו כדור מניירות התוכנית של 2008.
נזכיר רק שמבצע טוויסט הוא תוכנית למכירת אג"ח קצרות ממאזן הפד והחלפתן באג"ח ארוכות, במטרה לנסות להשטיח את עקום התשואות, מצב שיקל על שוק האשראי הארוך (בין היתר במשכנתאות). עם זאת, ולמרות המאמץ, להערכתנו המבצע מיותר, העקום לא ישתטח בגלל התוכנית וחבל על המאמץ שלהם ושל שחקני הכדורגל. כלכלית אנחנו לא קונים את התוכנית אבל יודעים להעריך כוונה טובה, אולי גם השוק יעריך...    



אג"ח של מלזיה בטוחה יותר מאג"ח AAA של ממשלת צרפת
איך שהעולם מסתובב לו...
סוכנות הדרוג S&P הפחיתה אמש את דרוג האשראי של איטליה, הפחתה ראשונה מזה מ-5 שנים, מרמה של A+ לרמה של A, נמוך מהדרוג של ישראל, שרק לאחרונה הועלה ל A+. מסתבר שהסיכון האזורי של להיות מוקף במצרים, סוריה, לבנון ואירן פחות מסוכן מלהיות מוקף ע"י יוון, פורטוגל וספרד. אבל לא רק סוכנות הדרוג חושבת כך, אלא גם המשקיעים, כשפרמיית הסיכון שנדרשת מאיטליה זינקה ל-488 נב' לעומת 188 נב' בלבד מישראל. לאיטליה לא עזרה הודעה על קיצוץ תקציבי של 54 מיליארד אירו וגם לא רכישות האג"ח שלה ע"י הבנק המרכזי באירופה. זה לא שהמצב של החברות יותר טוב:

מי שלא ינסה לתפוס סכין נופלת אולי לא יפצע אבל לעולם גם לא תהיה לו סכין

ליותר חברות מופחת הדרוג מאשר עולה- זה אומר משהו?
לראשונה מזה שנתיים יותר חברות אמריקאיות עוברות הפחתות דרוג ע"י סוכנות הדרוג S&P מאשר העלאות דרוג. ברבעון האחרון הפחיתה S&P דרוג ל-45 חברות (לא פיננסיות) והעלתה דרוג ל-42. את השוק הנתון לא מפתיע כשהוא דורש כבר תקופה מהחברות תשואות הולכות ועולות ביחס לתשואות הממשלתיות (ניתן לראות גרף מרווחים בארה"ב).
האם יחס העלאות הורדות דרוג מאותת על כך שמרווחי התשואות ימשיכו להיפתח? בדיוק הפוך, הכלכלן הראשי של סוכנות הדירוג מודיס' הסביר לבלומברג כי אם מרווח התשואות יפתח אז יואצו הפחתות הדרוג.



אסור יותר להמר נגד אג"ח מגובה נכסים שמכרת לאחרים
המפקח על שוק ההון בארה"ב אישר אתמול תקנה אשר אוסרת על מישהו שאיגח נכסים (איגוח הוא בכלליות הפיכת דבר מה לנייר-ערך, כדוגמת איגוח שוק המשכנתאות בארה"ב) ומכר את האג"ח, להמר בשנה שלאחר המכירה נגד אותה אג"ח. זהו איננו דבר מובן מאליו שאמריקאים מגבילים חופש של מישהו להמר נגד משהו ובמיוחד שאפשר לצפות מהצד הקונה שיעשה לעצמו בדיקת נאותות, אך משבר 2008, ששורשיו התאפשרו בין השאר מדיסאינפורמציה במוצרי האיגוח הביאו כנראה את האמריקאים להיות מוכנים לוותר על עוד חלק מהחופש.

שני בנקים חשופים ליותר מחצי מהחשיפות של בנקים בגרמניה ליוון
אז מסתבר שיש לנו שני כוכבים, בנק Hypo לנדל"ן ו-WestLB, הם שני בנקים גרמנים שמחזיקים יחד יותר מחצי מהחשיפה הכוללת של בנקים גרמנים ליוון (אחזקה משותפת של כ-10 מיליארד אירו). 

לקוחות יקרים, "אני מצטער על התנודתיות"
ג'ון פולסון, מנהל קרן הגידור הגדולה בעולם, שנחשב לאגדה בעולם ההשקעות לאחר שהצליח לזהות לפני רבים את משבר הנדל"ן בארה"ב, סופג השנה מפלה קשה כשהימר על שוק המניות ונגד שוק האג"ח הממשלתיות, הימור שכמובן לא הצליח. אלא שפולסון למרות שהיה מוכן להכיר בכך שעשה טעות בהימור נגד האג"ח הממשלתיות ("לא הערכתי נכון את יכולתו של הפד לעוות את המחיר שלהן"), הכרה שבעקבותיה אגב חזר להשקיע באג"ח ממשלתיות, לא מוכן (עדיין) להכיר בטעות של ההימור על המניות. הוא פנה השבוע למשקיעים שלו והתנצל, לא על הירידות שספגו בגלל חשיפתם הגדולה למניות, אלא על "התנודתיות הגבוהה" שנאלצו לסבול. כלומר, הוא מאמין שהשקעה במניות לבסוף תוכיח את עצמה, רק עם תנודתיות גבוהה יותר מהצפוי. 

מט"ח - עם כסף לא הולכים למכולת
מדינות רבות מנסות להחליש את מטבעותיהן כדי לעודד את היצוא, יפן מוכרת ינ-ים, פישר קונה מט"ח, סין מגבילה תנועות הון ועוד רבות. הניסיונות להקריב את המטבעות פוגע כמובן בצרכנים שגם מוכנים פחות ופחות להחזיק מזומן ומעדיפים זהב (עם כסף באמת לא תוכלו בסוף ללכת למכולת). אלא שלארה"ב מאד קשה להחליש את הדולר ולמרות ריבית האפס הצפויה ע"י השוק לפחות עד 2014, הוא עדיין יציב יחסית מול מטבעות רבים. אחת הסיבות היא כנראה העובדה שהדולר משמש כמטבע הרזרבות של העולם וכל מי שרוצה להחליש את המטבע שלו קונה דולרים. החוזק היחסי של הדולר משאיר את ארה"ב כמשאבת סחורות ושירותים מהעולם.
היום במאקרו – שוק הנדל"ן בארה"ב
היום יפורסמו בארה"ב נתונים על התחלות בניה ואישורי בניה. אין ספק שהתאוששות התחלות הבניה אם תתרחש פתאום תהיה אחת הבשורות הטובות ביותר מזה כמה שנים, אבל צריך גם להיות ריאליים. מי יבנה בתים שארה"ב מלאה בבתים ריקים? אני יודע שרבים מצפים לנתונים האלה, אבל אין לי מושג למה...


תודה לאמיר כהנוביץ - כלכלן ראשי - כלל פיננסים

תוויות:

0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הירשם תגובות לפרסום [Atom]

<< דף הבית