יום שלישי, אוגוסט 23, 2011

סקירה עולמית - יומית (יום שלישי 23/08/2011)

אתמול אומנם היה נתון הפעילות העסקית של שיקגו גבוה וטוב מהציפיות, אך היום נתון מאכזב של בטחון המשקיעים בגרמניה מזכיר שלא הכל טוב (במילים עדינות), ראו הרחבה. מלאי הנפט בארה"ב המשיך לטפס, על רקע שחרור מלאי נפט ממאגרי החירום, בעקבות בעיות האספקה מלוב, אך זה עדיין לא הספיק כדי למנוע ממחירו לחזור לעלות (חבית כעת 85 דולר לחבית). החשש שעלה מאינפלציה, על רקע עליית מחירי הנפט, וחשש המשקיעים שהתשואות הנמוכות על האג"ח האמריקאי ירחיקו משקיעים חדשים מהנפקות האג"ח הממשלתיות המתוכננות להמשך השבוע, בסכום של 99 מיליארד דולר, דחפו את תשואות האג"ח בארה"ב לעלייה זה יומיים רצוף. בימים הקרובים יסחרו התשואות על רקע סימני השאלה בקשר לנאומו המתוכנן של יו"ר הפד, ברננקי, ביום שישי (ראו הרחבה) ולנתוני התוצר המעודכנים בארה"ב ביום שישי (הרחבה מחר). מדד הפחד בגובה עצום של 42 נקודות, מזכיר שהשוק ימשיך להיות מאד תנודתי בזמן הקרוב עד שתתבהר יותר התמונה, האם הפעם זה יהיה שונה? (ראו הרחבה).
אמון המשקיעים בגרמניה התרסק הצהריים – "הפעם זה שונה?"
נראה שכל דבר שקשור לסנטימנט מתרסק לאחרונה. הצהריים התרסק מדד אמון המשקיעים בגרמניה, מדד ה-ZEW. המדד שמנסה לצפות 6 חודשים מראש את כיוון הכלכלה העולמית וירד כעת לשפל של יותר משנתיים וחצי ל: 37.6- נקודות, לעומת צפי לירידה מתונה יותר ל: 26- נקודות. אי הוודאות לגבי המשבר באירופה ולגבי תקרת החוב האמריקאית פגעו כאמור בכל אידיקטורי הסנטימנט הקיימים כמעט בעולם ועכשיו נשאר לחשוב אם הפעם זה שונה והם ירדו בגלל פאניקה מוגזמת או בגלל עיניים פקוחות. נזכיר כי המשקיע האגדי ג'ון טמפלטון הוא שטבע את האימרה כי הטעות הגדולה ביותר שמשקיע יכול לעשות הוא לומר – "הפעם זה שונה". מצד שני, האנליסט אלכסנדר גרין משתמש שבעוד כל האירועים שמביאים לירידות הם בלתי צפויים. האסטרטגיה תמיד הייתה נכונה, לקנות, גם במשבר הסאב-פריים!  נראה לכם שהפעם זה יהיה שונה?
"הגיע הזמן שעוד מדינות יבואו לעזור לאירופה"
יושב ראש קרן המטבע הבינלאומית לשעבר, ג'ואנס וויטווין, כתב היום מאמר דעה בפייננשיאל טיימס בו הוא מזהיר כי לאחר שנעשו כל הניסיונות על ידי מנהיגי אירופה כדי להחזיר את אמון המשקיעים לחובות הלא איכותיים של אירופה, ושכבר ברור כי הן לא יסתדרו לבד, העולם צריך לבוא לעזור כי אחרת המשבר יהיה חמור. ג'ואנס דוחק במדינות בעלות רזרבות גדולות, כמו יפן, סין ואפילו ארה"ב לתת אשראי למדינות הבעייתיות באירופה כדי לעבור את התקופה.
מה יעשה ברננקי ביום שישי, ישטח את העקום?
ביום שני האחרון זינקו בורסות וול-סטריט על רקע הערכות שברננקי (יו"ר הפד) יכריז ביום שישי הקרוב (26/8) על משהו גדול. אם אתם רוצים עוד משהו שיחמם את השמועות אז את הנאום הוא יישא ביום העיון השנתי של מושלי הפד בג'קסון הול, המקום בו הוא הניח בשנה שעברה את היסודות לתוכנית ה-QE2. בואו נתחיל ממה המשקיעים לא רוצים לשמוע, הם לא רוצים שברננקי יתחיל לספר להם שמצב בעצם טוב, הם לא רוצים שיספר על התאוששות תעשיית הרכב, על מחירי האנרגיה שירדו, על המכירות הקמעוניות שמזנקות, או בקיצור, הם רוצים שייתן איזו תוכנית חדשה. כבר ידוע שהריבית שם לא תעלה לפחות עד אמצע 2013 ושכבר בוצעו שתי הרחבות מוניטריות. אז מה נשאר, QE3? מאמר שפורסם ב-CNN משער כי הפד ינסה הפעם שיטה אחרת, שהוא ינסה למכור את האג"ח הקצרות שכבר קנה ויחליף אותן באג"ח ארוכות (טוויסט). להערכתי כל עוד ברננקי יבצע משהו שיאותת על חשש מהבאות השווקים יאהבו וייהנו, ציפיות המועד לתחילת העלאת הריבית ידחו שוב, ימשיכו להוריד את התשואות בארוכים ויחלישו את הדולר בעולם. אם ההשפעה המיידית תהיה דומה לזאת שהייתה לאחר הנאום על QE2 עשוי שער החליפין שקל דולר לרדת בתוך חודשיים בחזרה ל-3.3 ₪ לדולר. בהקשר הזה אני לא חושב שיהיה הבדל אם הוא יעשה את הטוויסט או יכריז על QE3. מה שכן נראה לי זה שאם הוא לא יכריז על כלום נראה את ההפך, הדולר יזנק ותשואות האג"ח יעלו. כשלעצמן, אני לא חושב שהגדלת הנזילות בארה"ב צריכה להיות המטרה, אלא רק זרז, זאת מכיוון שנזילות היא לא הבעיה כיום. ראו גרף דולר שקל: 



בעיית הפירעון בגוש האירו היא כמו אבן בסנדלים תנ"כיים, זה לא יוצא!
קודם על ההבדל הדק בין בעיית נזילות ופירעון:
בעיות נזילות נוצרות כאשר אי אפשר למכור נכס במחיר קרוב לערכו במאזן של בעליו. זה קורה כשרוכש הנכס דורש זמן כדי לאסוף מידע נוסף על הנכס. בתקופת הביניים נתקעת הכלכלה. בנק מרכזי ינסה לפתור בעיה כזאת ע"י רכישת נכסים עד שהקונים יחזרו לשוק, כדי למנוע עצירה של המשק (בדומה לרכישות אג"ח קונצרניות שעשה הבנק המרכזי בארה"ב במשבר הסאב-פריים) ולא בכדי לנפח את המחיר שלהם.
בעיית פירעון מתרחשת כאשר בעלי הנכסים עצמם מבינים ששווי הנכסים שלהם נמצא בצדק מתחת לשווי שרשמו במאזנים ("מתחת למים"). כלומר הפעם לא בגלל המתנה של קונים. בתקופת הביניים לא מוכנים בעלי הנכסים למכור, כדי לא להכיר בהפסד, והכלכלה נתקעת. במקרה כזה לא יעזרו כמובן רכישות של בנק מרכזי, כי יש מספיק קונים, והבעיה היא המחיר הנמוך. לכן הפתרון הטוב יהיה לעודד אינפלציה ובכך להחזיר את שווי הנכסים בחזרה למעל קו המים.

כלומר, בבעיית נזילות הבעיה היא בצד הקונה ובבעיית פירעון הבעיה בצד המוכר.
סביב מכירות האג"ח הממשלתיות של מדינות ה-PIIGS הבעיה היא בעיקר בעיית פירעון, רכישות האג"ח ע"י הבנק המרכזי (ה-ECB) לא יפתרו את בעיית הפירעון אלא את בעיית הנזילות שלמעשה כמעט ולא קיימת. בינתיים הסירוב להכיר בחדלות הפירעון מגדיל את אי הוודאות ומטלטל את השווקים. בגלל שלא מופעל באותן מדינות המנגנון הטבעי של שחיקת המטבעות המקומיים (בגלל המטבע המשותף עם היורו) ויצירת אינפלציה, הבעיה לא מתנקה ומטריפה את כל המערכת. כמו אבן בסנדלים תנ"כיים, היא תקועה עד שיחלצו את הסנדל. 
לפני מספר שנים מישהו סיפר ברדיו שכשהיה צעיר הלך באזור פרדסים עם חבר ונכנסה לו אבן קטנה לסנדל, האבן המציקה לא יצאה והוא נשען על עמוד חשמל וניער את הרגל. חברו ראה אותו מהצד והיה משוכנע שהוא מתחשמל, לקח מוט עץ ארוך והכה בו בעוצמה. מוסר השכל, לפעמים הבעיה הרבה יותר פשוטה ממה שהיא נראית מהצד. אבל לא הפעם...

היום בנתוני המקרו
בהמשך היום יפורסמו בארה"ב נתוני מכירות בתים חדשים (לא מעניין) ומדד מנהלי הרכש של הפד של ריצ'מונד שצפוי להראות על ירידה

תודה לאמיר כהנוביץ - כלכלן ראשי - כלל פיננסים.

0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הירשם תגובות לפרסום [Atom]

<< דף הבית