יום שלישי, אוגוסט 30, 2011

תנודתיות המניות הגבוהה קרובה להסתיים - סקירה יומית

מגמה מעורבת הבוקר בבורסות העולם, מדד הפוטסי הבריטי מטפס ב-2.1%, על רקע מיזוגים ורכישות בסקטור הפיננסי, לעומתו הדאקס הגרמני יורד ב-0.8% על רקע חששות למשבר החוב הריבוני בגוש היורו ובהמתנה לפרסומי נתונים חלשים על אמון הצרכנים בארה"ב ולמחירי בתים נמוכים (ראו הרחבה). המשקיעים שמחפשים מקומות יציבים יותר מגלים שוב את הודו שמפרסמת הבוקר נתוני צמיחה טובים (ראו הרחבה) ובישראל הם מתכוננים לעוד חודש עם ריבית של 3.25% (ראו הרחבה). רגע לפני פרסום פרוטוקול החלטת ריבית הפד (הערב) תשואות האג"ח האמריקאיות יורדות (מחיר עולה) מה שעשוי להיות גלגל החילוץ של סקטור הנדל"ן בארה"ב (ראו הרחבה).
משקיעי העולם מגלים את הודו
כלכלת הודו צמחה ברבעון השני בקצב של 7.7%, מהיר מהערכות המוקדמות, כשנדחפה בעיקר ע"י הצריכה המקומית שנשארה חזקה ע"י המשך עליית השכר הממוצע. אין לנו ספק שירידת הביקושים מאירופה וסימני הבלימה בארה"ב מקשים גם על הודו, אך ביחס לשאר מדינות ה-BRIC החלק של היצוא מסך כלכלת הודו הוא הקטן ביותר (רק 20%) מצד שני היא נהנית כעת ממחירי יבוא נמוכים יחסית והביקושים המקומיים צפויים להמשיך להיות חזקים על רקע הערכות כי השכר בהודו, המדינה השנייה המאוכלסת ביותר בעולם, יעלה השנה ב-13%, הקצב המהיר ביותר באסיה, זאת לאחר שבשנה שעברה עלה שם השכר ב-11.7%. האופטימיות לגבי הודו תומכת מאד באגרות החוב המקומיות ובחודש אוגוסט לבדו הגדילו משקיעים זרים את אחזקותיהם באג"ח נקוב ברופי הודי ביותר מחצי מיליארד דולר לשיא של 21.8 מיליארד דולר.

לפי ממוצע תחזיות האנליסטים בבלומברג השקעה באג"ח הודי נקוב ברופי תניב עד סוף שנה הבאה (למשקיע דולרי) תשואה של 17.7%, לעומת השקעה באג"ח ברזילאי או רוסי שיניבו כ"א תשואה של 7% ואג"ח סיני שתניב 3.5%. 

אנו מעריכים כי כלכלת הודו לא תהיה טובה רק לעצמה אלא תתמוך גם במילוט כלכלת שאר העולם מחזרה לדאבל דיפ.

תעלו בחזרה את תחזיות הצמיחה!
בסקירה אתמול, טרם פרסום נתוני ההוצאות של משקי הבית האמריקני, ציינתי כי: "דבר אחד ממשיך להיות הזוי לגבי הצרכן האמריקאי, כל סקר שיוצא עליו מצביע שהוא בהיסטריה, ברעידות, פריחות בכל הגוף, בוכה בלילות מרוב לחץ וקורא תהילים. אבל נתוני הצריכה, גם כשמנטרלים את האינפלציה, ממשיכים להראות שהוא צורך כאילו שאוטוטו מציעים לו לנהל את פייסבוק." והנה אותו הדבר קורה שוב, האמריקנים הגדילו בחודש יולי את ההוצאה הפרטית שלהם ב-0.8%, שיעור העלייה החד ביותר מאז חודש פברואר והיום צפוי להתפרסם שוב סקר צרכנים שצפוי להמשיך להראות על פחד. במידה ומנטרלים את האינפלציה (בדומה לדרך בה מחשבים את התמ"ג) מדובר בעליה של 0.5% בהוצאות משקי הבית, שזאת כבר העלייה החדה ביותר מאז דצמבר 2009! למרות שאתמול עוד המשיכו הפחתות תחזיות הצמיחה כשקרן המטבע הורידה את תחזית הצמיחה שלה לארה"ב לשנה הנוכחית מ-2.5% ל-1.6%, נתוני הוצאות משקי הבית יאלצו להערכתנו את הבנקים הגדולים לעדכן בחזרה למעלה את תחזיות הצמיחה שלהם לרבעון השלישי ובטח כשכעת שיקום נזקי הסופה בחוף המזרחי יתמוך גם הוא בצמיחה. שאלה נוספת שכעת מתחדדת היא כיצד הצרכנים חוזרים לצרוך, מי נתן להם כסף?

ירידת החיסכון – סימן חיובי!
נתון ההוצאות משקי הבית אתמול, שהפתיע בעליה חדה של 0.8%, הגיע במקביל לעלייה מתונה הרבה יותר בהכנסות (0.3%). כלומר, שיעור החיסכון של משקי הבית ירד ב-0.5%, ועומד כעת על 5% (נמוך מהממוצע בשנה האחרונה). למה משקי הבית "אוכלים" את החיסכון, האם בשל התנאים הקשים שלהם או להיפך, בשל אופטימיות? להערכתנו מכיוון ששיעור החיסכון ירד במקביל לעלייה ריאלית משמעותית בהוצאות (הוסבר בפסקה הקודמת), אנו מאמינים שהאפשרות השנייה היא כנראה הנכונה. נתונים היסטוריים אכן מראים שכאשר המצב קשה נכון שיש בטח כאלה שאוכלים את החסכונות אך אלה נבלעים ביחס לעלייה שיעור החיסכון של שאר משקי הבית וכך בסה"כ ירידת שיעור החיסכון היא כמעט תמיד רק תופעה של אופטימיות.

"תנודתיות המניות הגבוהה קרובה להסתיים"
מדד התנודתיות, ה-VIX, הנגזר מסטיית התקן של זוגות אופציות על מדד ה-S&P500, ירד בשני ימי המסחר האחרונים מרמה של כ-40 נק' לרמה של 32 נק'. בתחילת החודש הגיע גם ל-48 נק'. התנודתיות הגבוהה הפכה באחרונה לאחד הנושאים המהותיים ביותר כשהבריחה משקיעים רבים שונאי סיכון מהשוק. מכון המחקר האסטרטגי Absolut מעריך שקיים קשר בעיכוב של 24 חודשים בין רמת התנודתיות של מניות לבין שיפוע העקום (המרווח בין תשואות האג"ח האמריקאי ל-10 שנים לבין התשואות לשנתיים), ראו גרף. ההסבר הכלכלי עשוי להיות שככל שהשיפוע תלול יותר כך ציפיות המשקיעים הן לשינויים חדים יותר בכלכלה, מה שמסביר גם עליה בתנודתיות במניות. אבל י לא ברורה הסיבה לעיכוב בין השניים (כאמור 24 חודשים). בכל מקרה, במידה והקשר הזה אכן קיים, לדבריהם "הוא לא אכזב אותם בחמש הנים האחרונות", צפויה רמת התנודתיות הטבעית לרדת משמעותית ואף מתחת ל-15 נק' עד לסוף השנה. ירידת התנודתיות, אם אכן תתרחש, וודאי תתמוך שוב בהגדלת רכיב המניות בתיק נכסי הציבור.

למרות התנודתיות הגבוהה בחודש אוגוסט, מתחילת השנה מספר הימים בהם השתנה מדד ת"א 100 ביותר מ-2%(למעלה או למטה) עומד רק על 11 יום או בקצב שנתי של 17 יום. זה לעומת ממוצע של 30 יום בשנה, מאז החל המדד להיסחר. להשוואה, בשנת 2008, עיצומו של משבר הסאב-פריים, קיפץ או נפל המדד ביותר מ-2% בלא פחות מ-62 יום!

ריבית בנק ישראל – המשך העלאות במחצית השנייה של 2012
ארבעה גורמים עיקריים השפיעו אתמול עפ"י הודעתו של בנק ישראל על ההחלטה להותיר את הריבית ברמתה, 3.25%. וכל הארבעה תמכו באי העלאת ריבית: הראשון ירידה בצפיות לאינפלציה ל-12 החודשים הבאים הנמדדות משוק ההון ואלו של החזאים כולל מדד יולי שהפתיע באופן משמעותית כלפי מטה, השני שעור צמיחה מתון יחסית ברביע השני כולל התפתחויות שליליות בפעילות בארה"ב ובגוש האירו. שלישי, קצב העלייה במחירי הדירות ב-12 החודשים האחרונים ממשיך להיות גבוה אך נרשמה בו התמתנות זה החודש השני. ורביעי, שהשווקים לא מתמחרים העלאת ריבית בשנה הקרובה באף אחד מהבנקים המרכזיים של המדינות המפותחות הגדולות. כלומר, הבלימה בהעלאות הריבית היא חזקה. לכן אנו מעריכים כי בנק ישראל יותר גם את ריבית אוקטובר ברמתה, אך לא מעריכים שיחזור להורדות ריבית בשל תנאי המשק החזקים וציפיות האינפלציה שעדיין גבוהות בכל הטווחים ממרכז היעד. לשנה שוק ההון צופה אינפלציה של 2.2% ואנו בכלל פיננסים צופים אינפלציה של 2.4%. אנו מעריכים כי ללא הפתעות מיוחדות יותיר בנק ישראל את הריבית ברמה זו למשך תקופה ארוכה ויחזור להמשך העלאות ריבית רק במחצית השנייה של 2012.

נדל"ן ארה"ב – בוא נראה אותו לא זז עם תשואות של 2.2% ל-10 שנים
נתון מכירות הבתים בתהליך בארה"ב הצביע אתמול על ירידה ראשונה מזה שלושה חודשים ב- 1.3% בחודש יולי. היום יפורסם מדד מחירי הבתים של קייס-שילר שצפוי להצביע על אי שינוי במחירים בחודש יוני. מסוף חודש יולי קרסו התשואות ל-10 שנים בארה"ב מרמה של 3% לרמה של 2.2% (הבוקר), מה שגורר כמובן גם לנפילה בריביות הארוכות למשכנתאות. עפ"י נתוני בנקרייט הריבית הממוצעת למשכנתא ל-30 שנה ירדה החודש (אוגוסט) לרמות השפל של כל הזמנים, סביב 4.2%-4.3%. אנחנו כבר יודעים מה עושה ריבית נמוכה למחירים של נכסים...

עוד ממתינים היום המשקיעים לפרסום פרוטוקול החלטת הריבית של הפד, לא נראה שהוא יחדש יותר ממה שחידשו לנו ביום שישי בג'קסון הול, עיקר תשומת הלב תהייה להחלטת הריבית הבאה שלו, בסוף ספטמבר (20-21).

תודה לאמיר כהנוביץ - כלכלן ראשי - כלל פיננסים.

תוויות: , ,

0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הירשם תגובות לפרסום [Atom]

<< דף הבית