יום ראשון, דצמבר 12, 2021

מהי בורסת הנאסד"ק ?

 

מהי בורסת הנאסד"ק ?

בורסת הנאסד"ק (באנגלית – NASDAQ) היא הבורסה השנייה בגודלה בעולם מבחינת שווי החברות הנסחרות בה, עם שווי שוק כולל של 23.46 מיליארד דולר (נכון לאוגוסט 2021). בורסת הנאסד"ק היא הבורסה עם המספר הגדול בעולם של חברות נסחרות – 3554 (נכון לאוגוסט 2019). בורסת הנאסד"ק נחשבת לבורסה חדשנית, השואבת אליה חברות טכנולוגיה רבות. הנאסד"ק היא זירת מסחר מקוונת לחלוטין, ואין בה זירת מסחר פיזית.

היסטוריה

בורסת הנאסד"ק הוקמה בפברואר 1971 על ידי התאגיד הפרטי האמריקאי לרגולציה על ברוקרים וזירות מסחר "פינרא" (Finra – Financial Industry Regulatory Authority). בשנים הראשונות, בורסת הנאסד"ק תפקדה כבורסת המסחר המקוון היחידה בעולם.

במהלך השנים, הנאסד"ק צמחה במהירות כשהיא מוסיפה לעצמה נתחי שוק ומערכות מסחר אלקטרוניות מתקדמות יותר ויותר. בשנת 1981 נסחרו בבורסת הנאסד"ק 37% מהמניות בארצות הברית, ובשנת 1991 המספר עלה ל- 46%.

בשנת 1998 הייתה בורסת הנאסד"ק לבורסה הראשונה בארצות הברית שהחלה לסחור באינטרנט כשהיא משתמשת בסלוגן "הבורסה לניירות הערך עבור המאה שנים הבאות". בורסת הנאסד"ק משכה לעצמה חברות טכנולוגיה רבות במהלך התנפחות בועת הדוט-קום בתחילת שנות ה- 2000.

מאפייני הבורסה

בבורסת הנאסד"ק נסחרות חברות בשווי שוק כולל של 23.46 טריליון דולר, מקום שני בעולם, לאחר בורסת ניו יורק (NYSE). מחזור המסחר החודשי בבורסה זו, נכון לאוגוסט 2021, עמד על 1262 טריליון דולר, ואף בנתון זה היא שנייה רק לבורסת ניו יורק. בורסת הנאסד"ק היא הבורסה הגדולה ביותר בעולם מבחינת מספר החברות הנסחרות בה – 3554, נכון לאוגוסט 2019.

המסחר בבורסת הנאסד"ק נפתח בשעה 9:30 על פי שעון ניו יורק, ונסגר בשעה 16:00, בדומה לבורסת ניו יורק. על פי שעון ישראל, המסחר בבורסת הנאסד"ק נפתח בשעה 15:30 בשעון חורף, או 16:30 בשעון קיץ, ונסגר ב22:00 בשעון חורף, או 23:00 בשעון קיץ.

בורסת הנאסד"ק מפעילה את מדד המניות הפופולארי "נאסד"ק קומפוזיט" (NASDAQ Composite), העוקב אחרי כמעט כל המניות הנסחרות בבורסת הנאסד"ק. מדד זה הוא אחד משלושת המדדים הנעקבים בארצות הברית, יחד עם מדד ה- S&P500 ומדד הדאו ג'ונס. בורסת הנאסד"ק מפעילה גם את מדד ה- "נאסד"ק 100" (NASDAQ-100) הפופולארי, העוקב אחרי 100 החברות הגדולות הנסחרות בבורסת הנאסד"ק.

ברוקרים מומלצים לשנת 2022

בורסת הנאסד"ק נחשבת לבורסה חדשנית, בעיקר כאשר משווים אותה לבורסת ניו יורק (NYSE). תנאי הקבלה לבורסת הנאסד"ק נחשבים מחמירים פחות, והיא פופולארית במיוחד בקרב חברות טכנולוגיה. הדומיננטיות של חברות הטכנולוגיה בבורסת הנאסד"ק בלטה במיוחד בעת התרסקות חברות הטכנולוגיה עקב התפוצצות בועת הדוט-קום במהלך ראשית שנות ה- 2000: מדד הנאסד"ק קומפוזיט, שהגיע במרץ 2000 לשיא של 5132 נקודות בחודש מרץ 2000, התרסק לכ- 1200 נקודות בלבד בחודש אוגוסט 2002.

בבורסת הנאסד"ק נסחרות כמה מחברות הטכנולוגיה הגדולות והמוכרות בעולם, בניהן החברה הגדולה בעולם במונחי שווי שוק (נכון ל- 14 בנובמבר 2021) "מייקרוסופט", ענקית האלקטרוניקה "אפל", ענקית מנוע החיפוש "אלפא בית" (גוגל), תאגיד המסחר המקוון ושירותי הענן "אמזון", יצרנית המכוניות החשמליות פורצת הדרך "טסלה", ענקית הרשתות החברתיות "מטא" (לשעבר פייסבוק), יצרנית השבבים החדשנית "אינבידיה", וחברת הסטרימינג הפופולארית "נטפליקס".

בנוסף, בבורסת הנאסד"ק נסחרות מספר חברות ישראליות, דוגמת חברת בניית האתרים "וויקס" (Wix), וחברת מחשוב הענן "נייס".

בורסת הנאסד"ק נשלטת על ידי תאגיד אמריקאי הקרוי על שם הבורסה – "נאסד"ק" (Nasdaq, Inc.). חברה זו מפעילה שלוש בורסות ברחבי ארצות הברית, הגדולה שבהן היא בורסת הנאסד"ק, וכן שבעה בורסות אירופאיות. מניותיו של תאגיד הנאסד"ק נסחרות בבורסת הנאסד"ק.

להשוואת ברוקרים מובילים למסחר בוול סטריט >>
אתר ברוקר ישראל - השוואת בתי השקעות >>


0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הירשם תגובות לפרסום [Atom]

<< דף הבית